Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania
Typ projektu I Inwestycje funkcjonalnie powiązane z tworzeniem systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP). |
|
Beneficjent: |
Gmina Tarnowo Podgórne
|
Partner: |
Nie dotyczy
|
Okres realizacji: |
grudzień 2014 – grudzień 2018 |
Wartość projektu: |
8 121 214,58 zł
|
Dofinansowanie UE: |
6 199 232,38 zł
|
Zakres projektu:
- Przebudowa ul. Kościelnej w Przeźmierowie wraz z budową 68 miejsc parkingowych.
W ramach zadania nastąpiła przebudowa ulicy Kościelnej stanowiącej drogę dojazdową do planowanego węzła przesiadkowego wraz z utworzeniem 68 miejsc parkingowych dla samochodów. Ulica stanowi ciąg komunikacyjny w centrum miejscowości, Ul. Kościelna jest włączona do drogi powiatowej – ul. Rynkowej. Długość przebudowanego odcinka stanowi 592m.
- Przebudowa ulicy 25 stycznia w Tarnowie Podgórnym wraz z budową 17 miejsc parkingowych.
W ramach zadania nastąpiła przebudowa ul. 25 stycznia w Tarnowie Podgórnym stanowiącej drogę dojazdową do węzła przesiadkowego wraz z utworzeniem 17 miejsc parkingowych dla samochodów. Ulica stanowi ciąg komunikacyjny w centrum miejscowości, z częścią północną o ruchu jednokierunkowym. Ulica 25 stycznia jest włączona do drogi powiatowej – ul. Poznańskiej.
- Budowa ścieżki pieszorowerowej na terenie Gminy Tarnowo Podgórne w celu integracji transportu publicznego z przyjaznym środowisku transportem indywidualnym.
Zadanie polega na uzupełnieniu istotnego dla integracji transportu miejskiego ciągu pieszo-rowerowego na terenie gminy Tarnowo Podgórne mającego duże znaczenie dla integracji transportu pieszego i rowerowego z transportem publicznym. Realizacja zadania polega na budowie drogi pieszo-rowerowej: droga dla pieszych z dozwolonym ruchem rowerowym zlokalizowanej na ul. Leśnej w Przeźmierowie. Nowy odcinek jest łącznikiem ul. Rynkowej z ul. Wysogotowską w Przeźmierowie. Długość drogi na ul. Leśnej wynosi 541,60 m, szerokość 3,0 m. Dodatkowa ważna funkcja planowej inwestycji to skomunikowanie Osiedla Ptasiego w Przeźmierowie z trasami autobusów gminnego transportu publicznego. Planowana trasa dochodzi do węzła przesiadkowego na rogu ul. Rynkowej i Leśnej.
- Utworzenie zintegrowanego centrum przesiadkowego w Tarnowie Podgórnym przy ul. Poznańskiej.
W ramach tego zadania utworzone zostało zintegrowane centrum przesiadkowe w Tarnowie Podgórnym przy ul. Poznańskiej, zlokalizowane w centralnej części miejscowości. W miejscu funkcjonującego wcześniej przystanku "Tarnowo Podgórne Centrum” powstała na bazie istniejącej zatoki przystankowej wzdłuż ulicy Poznańskiej następująca infrastruktura transportu miejskiego:
- Wiata przystankowa dla pasażerów wykonana w szkle hartowanym z możliwością pomieszczenia co najmniej 20 osób oczekujących na autobus.
- Parking rowerowy typu Bike&Ride zadaszony wykonany w szkle hartowanym z możliwością zaparkowania co najmniej 10 rowerów.
- Posadowienie w obrębie centrum przesiadkowego dwóch elektronicznych tablic informacyjnych.
- Utworzenie zintegrowanego centrum przesiadkowego w Przeźmierowie u zbiegu ulic Rynkowa i Kościelna.
W ramach tego zadania utworzone zostało zintegrowane centrum przesiadkowe w Przeźmierowie przy ul. Rynkowej/ Kościelnej, zlokalizowane w centralnej części miejscowości. W miejscu funkcjonującego wcześniej przystanku powstała na bazie istniejącej zatoki przystankowej wzdłuż ulicy Rynkowej następująca infrastruktura transportu miejskiego:
- Wiata przystankowa dla pasażerów wykonana w szkle hartowanym z możliwością pomieszczenia co najmniej 20 osób oczekujących na autobus.
- Parking rowerowy typu Bike&Ride zadaszony wykonany w szkle hartowanym z możliwością zaparkowania co najmniej 10 rowerów.
- Posadowienie w obrębie centrum przesiadkowego dwóch elektronicznych tablic informacyjnych.
- Zakup taboru autobusowego wraz z wyposażeniem istniejącego taboru w tablice informacji pasażerskiej.
W ramach zadania zrealizowany został zakup czterech sztuk miejskich autobusów. Pojazdy niskopodłogowe, trzydrzwiowe, wyposażone w silnik Diesla o klasie spalin Euro 6 i automatyczną skrzynię biegów, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Autobusy zostały zakupione przez Gminę Tarnowo Podgórne i przekazane wewnętrznemu operatorowi gminy - samorządowej spółce prawa handlowego Komunikacja Gminy Tarnowo Podgórne TPBUS Sp. z o.o. Autobusy będą kursować po nowo utworzonych trasach np. pomiędzy tarnowskimi Termami a dworcem PKP w Rokietnicy. Inwestycja wzmocni także bezpośrednie połączenie z tramwajowymi węzłami przesiadkowych w Poznaniu na Ogrodach i Junikowie. W ramach zadania nastąpił również zakup tablic informacyjnych wyświetlających nr linii dla istniejącego taboru autobusowego.
- Promocja transportu publicznego
Ciekawostki:
- szacunkowa liczba mieszkańców w obrębie 3 km od powstających węzłów w przypadku Przeźmierowa to ok 6 314 osób, Tarnowa Podgórnego to 5 295 osób.
- w ramach działań informacyjnych i promocyjnych promujących zmianę zachowań komunikacyjnych i przesiadkę na transport niskoemisyjny zrealizowano m.in.: przygotowanie materiałów i gadżetów promujących transport zbiorowy, zajęcia tematyczne o charakterze edukacyjno – informacyjnym w miejscowych szkołach w ramach których pracownicy Straży Gminnej prezentować będą walory ograniczania emisji spalin, cykl artykułów w gazecie gminnej „Sąsiadka-Czytaj”.
- w projekcie uwzględniono zasady uniwersalnego projektowania i zastosowano rozwiązania zwiększające dostępność, w tym: wyposażenie autobusów w tablice informujące o nr linii zainstalowane w poziomie na szybie bocznej na wysokości łatwo dostrzegalnej dla osób na wózku, wyposażenie autobusów w zestawy informacji dźwiękowej informującej o kolejnym przystanku, wyposażenie pojazdów w rampę dla niepełnosprawnych, wykorzystywanie koloru jaskrawego dla barierek wewnątrz pojazdów, tablice informacji pasażerskiej wyposażone w możliwość wygłoszenia treści za pomocą komunikatu głosowego (a także w obrazkową treść przedstawianych danych istotną dla osób o ograniczonej percepcji, wraz z wykorzystaniem jasnej czcionki na ciemnym tle tablicy), montaż drugiego zestawu rozkładów jazdy na węzłach przesiadkowych na wysokości wzroku osoby siedzącej na wózku inwalidzkim (ok. 90 cm).
Efekty realizacji projektu:
- liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 2 szt.
- liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź” – 2 szt.
- liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 85 szt.
- liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 1 szt.
- liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 2 szt.
- liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 20 szt.
- liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych – 4 szt.
- długość wspartej infrastruktury rowerowej - 0,54 km
- całkowita długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji miejskiej - 26,24 km
- liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 4 szt.
- pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 340 osób
- liczba akcji i kampanii informacyjno-promocyjnych – 1 szt.
- szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 101 ton CO2
Fotografie: Stowarzyszenie Metropolia Poznań