Konkurs na koncepcję architektoniczną węzłów przesiadkowych Poznańskiej Kolei Metropolitalnej rozstrzygnięty.

W piątek 18 grudnia 2015 r. w budynku Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu ogłoszono wyniki zorganizowanego przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej wyglądu węzłów przesiadkowych w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs zorganizowany został przy współfinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020.

Wyniki ogłosił przewodniczący Sądu Konkursowego mgr inż. arch. Jerzy Gurawski. W holu budynku otwarto także wystawę  prac zgłoszonych do konkursu.
 
Przedmiotem konkursu było opracowanie koncepcji architektonicznej wspólnych elementów małej architektury oraz systemów informacji wizualnej na terenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Zintegrowane węzły przesiadkowe to miejsca umożliwiające dogodną zmianę środka transportu wyposażone w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, w tym parkingi P&R i B&R, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów oraz systemy informacyjne m.in. umożliwiające zapoznanie się z rozkładem jazdy. Węzły przesiadkowe będą zintegrowane z systemem planowanej Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz zapewnią szybką i efektywną komunikacji dla mieszkańców całego obszaru Metropolii Poznań.
 
Pierwszą nagrodę w konkursie przyznano pracowni projektowej Melon.group Konrad Waligóra, która przedstawiła swoją autorską wizję m.in. wiat rowerowych, toalet oraz elementów małej architektury takich, jak ławki, stojaki na rowery, zegary, tablice informacyjne i kierujące, pojemniki na zieleń i odpady, elementy monitoringu i oświetlenia itd. W opinii członków Sądu Konkursowego projekt zwycięskiego zespołu umożliwia wpisywanie się w różne sytuacje przestrzenne związane z architekturą budynków stacji kolejowych. Zaproponowana forma jest nowoczesna a zaprojektowane elementy małej architektury i obiekty kubaturowe cechują się optymalną funkcjonalnością.
 
Rozstrzygnięty konkurs architektoniczny jest kolejnym krokiem dla realizacji działań założonych w Strategii ZIT. Flagowym przedsięwzięciem w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla MOF Poznania jest projekt strategiczny P1 „Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM). Integracja systemu transportu publicznego wokół transportu szynowego w MOF Poznania”, w zakresie którego możliwe jest uzyskanie unijnego dofinansowania na realizację projektów dotyczących budowy i przebudowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Na ten cel ze środków ZIT zabezpieczono 108 mln euro. Strategia ZIT zakłada, że do 2023 roku powstanie co najmniej 40 zintegrowanych węzłów przesiadkowych.